Sfântul
Vasile cel Mare: „Cinstea adusă icoanei se îndreaptă spre originalul ei”.
Sfântul Grigorie de Nyssa: „Căci pictura cea tăcută grăieşte de pe ziduri, mult bine făcând”[1].
„Contemplarea icoanei are menirea de-ai aduce pe credincioși la vederea duhovnicească a prototipului reprezentat”[1]
Sfântul Grigorie de Nyssa: „Căci pictura cea tăcută grăieşte de pe ziduri, mult bine făcând”[1].
[1] Leonid Uspensky, Teologia Icoanei în Biserica Ortodoxă, Editura
Anastasia, București, 1994, p. 33.
Sfântul
Nil Sinaitul ne vorbește despre importanţa icoanei în acest sens: „privind
chipurile zugrăvite, cei care nu cunosc alfabetul şi nu pot citi Sfintele
Scripturi să-şi aducă aminte de faptele curajoase ale celor care I-au slujit
lui Dumnezeu fără Ocolişuri”[1].
„Icoana este expresia Ortodoxiei ca învăţătură
dogmatică şi morală; o revelare a vieţii în Hristos şi a tainelor iconomiei
divine spre mântuirea oamenilor.”[1];
ea „oglindește Ortodoxia în modul cel mai plenar și exhaustiv, cu toată profunzimea
şi toată întinderea posibilă”[2].
[1] Leonid Uspensky,
Teologia Icoanei în Biserica Ortodoxă, Editura
Renașterea, Cluj-Napoca, 2012, p. 136.
[2] Ibidem, p. 136.
„Contemplarea icoanei are menirea de-ai aduce pe credincioși la vederea duhovnicească a prototipului reprezentat”[1]
[1] Leonid Uspensky, Boris
Bobrinskoy, Stephan Bigam, Ioan Bizău, Ce
este icoana?, Ed. Reîntregirea,
Alba Iulia, 2005, p. 101.
Icoana, întocmai ca Sfânta Scriptură, ne arată termeiul ultim și sensul profund
al fiecărei vieţi omeneşti. Ea ne dezvăluie calea de urmat precum şi mijloacele de a o îndeplini şi ne
ajută să ne descoperim sensul propriei vieţi[1] şi anume acela de a dobândi sfințenia, de a ajunge sfinţi.
[1]Leonid Uspensky, Boris
Bobrinskoy, Stephan Bigam, Ioan Bizău, Ce
este icoana?,op.cit., p. 26.
„Menirea
icoanei nu este aceea de-a ajuta pur şi simplu memoria să-şi reprezinte
evenimente istorice consumate şi prezenţele personale care au trăit în epocile
trecute, ci mijlocește întâlnirea tainică şi reală totodată cu o prezență
sensibilă.”[1]
[1] Leonid Uspensky, Boris
Bobrinskoy, Stephan Bigam, Ioan Bizău, Ce
este icoana?, op. cit., pp. 87-88.
Sfântul
Atanasie din muntele Sinai afirmă că privind icoana, credinciosul se întărește
în credinţa lui Hristos: „iar când vedem numai chipul Lui dumnezeiesc zugrăvit,
socotim că ne privește din cer și ne închinăm și cădem în faţa Lui”[1].
[1] Sfântul Ioan Damaschin, Cele trei tratate contra iconoclaștilor, Editura IBMBOR, București, 1998, p. 213.
Icoana este o Biblie deschisă, cu comentariu, pe înțelesul tuturor, "ferestră spre eternitate", "o teologie transpusă în culori", care a tâlcuit în
graiul culorilor dogma ortodoxă.